iranreportaj

مجله ی ایران رپورتاژ

iranreportaj

مجله ی ایران رپورتاژ

  • ۰
  • ۰

در آسفالت کاری مهم ترین قسمت کار، پخش آسفالت است. پس از قیر کاری و بهینه سازی سطح مورد نظر باید آسفالت روی سطح ریخته شود و سپس آن را متراکم کنیم. روش های متنوعی برای تخمین قیمت اجرای آسفالت وجود دارد. برای مثال در بعضی از پروژه‌ ها قیمت تراشه آسفالت و در برخی دیگر قیمت هر تن آسفالت در محاسبات به عنوان مبنای قیمتی در نظر گرفته می‌ شود. اگر می خواهید بیشتر در مورد پخش آسفالت و قیمت آسفالت کاری آشنا شوید، حتما این مقاله از ایزوگام ایران را مطالعه فرمایید.

پخش آسفالت

عملیات پخش آسفالت

پس از قیر پاشی، عملیات پخش آسفالت انجام می‌شود‌. در این مرحله از کار از آسفالت هایی که دانه بندی درشت دارند استفاده می‌شود. این مرحله از آسفالت کاری زیره یا آستر نام دارد. ضخامت آسفالت در پخش آسفالت نبایستی بیشتر از شش سانتی‌متر باشد. هر چقدر ضخامت آن بیشتر باشد کیفیت کوبیده شدن آن پایین تر خواهد بود. مرحله بعدی آسفالت کاری، پخش آسفالت بر روی آستر است که روکش نام دارد‌. ضخامت آسفالت روکش هم سه تا پنج سانتی‌متر است.

این مرحله نکات بسیاری دارد. قبل از شروع کار باید تمامی جزئیات مانند درجه حرارت محیط، درجه حرارت آسفالت و… توسط دستگاه نظارت تایید شده باشد. اگر هوا بارانی و یا سطح آلوده باشد، تحت هیچ شرایطی نباید فرایند را انجام داد. برای پخش آسفالت بهتر است از فینیشر یا گریدر استفاده شود. درجه حرارت نیز به دمای محیط بستگی خواهد داشت.

روش های اجرای پخش آسفالت خیابانی 

آسفالت‌های نیمه گرم در پخش آسفالت خیابانی:

در تولید آسفالت نیمه گرم، دمای فرایند کاهش می‌یابد تا استفاده از تراشه‌ها امکان‌پذیر باشد.

 بازیافت سرد آسفالت در پخش آسفالت خیابانی:

بازیافت سرد، با کوچک و خرد کردن مواد رویی آسفالت و مخلوط کردن با قیر و یک سری مصالح دیگر به دست می‌آید. در فرایند تولید بازیافت سرد، هیچ گونه حرارتی استفاده نمی‌شود.

بازیافت گرم آسفالت در پخش آسفالت خیابانی:

بازیافت گرم آسفالت فرآیندی است که در آن مواد آسفالت سازی، با قیر خالص مخلوط می‌شود. محصول نهایی که از این بازیافت به دست می‌آید، آسفالت گرم است که می‌تواند شامل بین 20 تا 100 درصد مصالح باشد.

قیمت آسفالت

عوامل موثر در قیمت آسفالت کاری

همانطور که در بالا به آن اشاره نمودیم، عوامل مختلفی در قیمت آسفالت تاثیرگذار هستند که ما در زیر به برخی از این موارد اشاره می کنیم.

نوع آسفالت

اولین و مهم ترین عاملی که در هزینه توزیع و پخش آسفالت تاثیر مستقیم دارد، انتخاب نوع آسفالت با توجه به نیازهای مورد نظر می باشد. معمولا آسفالت ها به سه دسته گرم، سرد و حفاظتی تقسیم می شوند که هرکدام کاربردهای خاص خود را دارند. از آسفالت گرم معمولا برای جاده ها استفاده می شود و پخش آسفالت نیز به صورت گرم انجام می شود. خود آسفالت گرم به چند قسمت مختلف مثل: رویه، آستر، قیری و ماسه آسفالت تقسیم می شود.

آسفالت سرد معمولا به منظور نگهداری روسازی و ساخت جاده و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. پخش آسفالت نیز در این مورد به صورت سرد صورت می گیرد و به همین دلیل نام آن، آسفالت سرد است. از آسفالت های حفاظتی معمولا برای پشت بام ها و یا لایه رویی ایزوگام جهت محافظت و نگهداری استفاده می شود. آسفالت حفاظتی چند نوع مختلف دارد مثل: یک لایه، تک کت، چند لایه و موارد دیگر. 

عملیات زیرسازی

پس از انتخاب نوع آسفالت مورد نظر، انجام عملیات زیرسازی یکی از مهمترین عوامل در هزینه فروش و پخش آسفالت و همچنین رسیدن به نتیجه ایده آل است. به طور کلی عملیات زیرسازی آسفالت شامل چند مرحله است. خاکریزی، عملیات زیر اساس و صاف نمودن محل از مراحل انجام عملیات زیرسازی قبل از آسفالت می باشد.

جمع بندی

ما در این مقاله از ایزوگام ایران ما را با قیمت آسفالت و پخش آسفالت آشنا کردیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان پیشنهاد می شود حتما وارد سایت ایزوگام ایران شوید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی