iranreportaj

مجله ی ایران رپورتاژ

iranreportaj

مجله ی ایران رپورتاژ

  • ۰
  • ۰

اگر خدای نکرده یک صحنه آتش سوزی را در مکانی مشاهده کرده باشید و چهره ی انسان هایی که در آنجا در آن موقعیت گیر افتاده اند را مشاهده کرده باشید. حتما می دانید که آتش سوزی تا چه حد می تواند وحشتناک و دلهره آور باشد و سلامت انسان ها را در معرض نابودی قرار دهد. اهمیت لوازم آتش نشانی برای مقابله با این دشمن قدرتمند بر کسی پوشیده نیست. اما واقعا در همه ی مکان ها این لوازم آتش نشانی حتی در سطح اولیه و مقدماتی وجود دارند؟ و آیا اگر مجهز به حداقل لوازم آتش نشانی باشیم، برای جنگ با آتش کافی است؟ اهمیت اعلام حریق اینجا مشخص می شود. درست جایی که باید خبر زودتر از حادثه به ما برسد …

لوازم آتش نشانی

اعلام حریق چیست؟ شامل چه اجزایی می شود؟ 

اگر هیچ شخصی در آن مکان نباشد چه کارهایی از اعلام حریق به تنهایی بر می آید؟ اعلام حریق که آن را بیشتر به نام سیستم اعلام حریق می شناسیم، نوعی تجهیزات ارتباطی است که امروزه در کشور ما در بیشتر ساختمان های اداری و تجاری و در وهله ی آخر ساختمان های مسکونی خوش ساخت، استفاده شده است. اجزای سیستم اطفای حریق شامل دتکتور (detector) در انواع مختلف است. این شناسانده ها می توانند به صورت حرارتی یا گازی باشند. یعنی دمای بالا یا وجود گازهای غیر طبیعی در هوای محیط را تشخیص دهند. انرژی الکتریکی مورد نیاز اعلام حریق معمولا از برق اضطراری ساختمان تامین می شود تا اگر با قطع برق مواجه شدیم، اعلام حریق بتواند به فعالیت ادامه دهد. بعد از تشخیص در دتکتور ها اطفای حریق باید یک اقدام عملی داشته باشد. بدین صورت که خبر به پنل مرکزی سیستم منتقل می شود تا تصمیم گیری انجام شود. اگر پرسنل فعالی در آن ساعت آنجا حضور داشته باشند و ساختمان مجهز به لوازم آتش نشانی باشد، کار عملی آغاز می شود.  

اعلام حریق

کدام لوازم آتش نشانی بیشتر مورد نیاز است؟

اگر یک نگهبان ساده یک کپسول آتش نشانی سالم و تاریخ دار را به عنوان لوازم آتش نشانی در اختیار داشته و طرز استفاده ی صحیح از آن را قبلا آموخته باشد، دلیلی وجود ندارد که نتواند با آتش مقابله کند زیرا اعلام حریق پیش دستی کرده و قبل از بزرگ و فراگیر شدن آتش سوزی به مرکز اطلاع داده است. به خاطر امکان خطای جزئی در اعلام حریق بیشتر مواقع در پنل مرکزی و برای خبر کردن آتشنشانی یک انسان بالغ تصمیم می گیرد. 

لوازم ایمنی

لوازم آتش نشانی مورد نیاز هر ساختمان با توجه به کاربری آن و اموری که در آنجا انجام می شود، تعیین پذیر است. شاید برای برخی نقاط یک کپسول آتش نشانی کفایت کند و برای برخی دیگر شما نیاز داشته باشید که لوازم آتش نشانی بیشتری خریداری کنید. شرکت یونکس به عنوان یکی از تولید کنندگان برتر کشور در سال حمایت از تولید ملی و حتی پیش از آن فروش لوازم آتش نشانی و اعلام حریق را به قیمت بسیار مناسب برای خرید های تعداد یا تکی انجام می داد. البته در مورد اعلام حریق هنوز هم سهم قطعات خارجی در بازار، کمی بیشتر است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی