iranreportaj

مجله ی ایران رپورتاژ

iranreportaj

مجله ی ایران رپورتاژ

  • ۰
  • ۰

 

مطابق ماده واحده قانون اصلاح قوانین تنظیم خانواده، زنان شاغل می توانند از 9 ماه مرخصی زایمان استفاده نمایند. در این خصوص تفاوتی میان زنان شاغل در بخش خصوصی و دولتی نمی باشد ایام بهره مندی از این مرخصی جز سابقه کار فرد محسوب شده و به وی حقوق و فوق العاده های مربوطه این ایام تعلق می گیرد. این ایام قابل ذخیره نبوده و بانوانی که در ایام بارداری استعفا داده و یا اخراج شده اند نمی توانند از این مرخصی استفاده نمایند.

 

قوانین مربوط به مرخصی زایمان خانم های شاغل

یکی از نگرانی هایی که خانم های شاغل دارند؛ نگرانی از بابت تأثیر بارداری و زایمان در ادامه روند اشتغال شان و مزایای در نظر گرفته شده برای ایشان می باشد.

بانوانی که تحت هر عنوان شغلی اعم از منشی، پرستار، مهندس، و... مطابق تعریف کارگر ماده 2 قانون کار، مشغول به کاری باشند و به هر عنوان در مقابل دریافت مزد حقوق کار می کنند و بیمه تامین اجتماعی برای آنان پرداخت می گردد از یک سری امتیازات برای ایام بارداری و زایمان بهره مند هستند. 

قانونگذار به جهت حمایت از خانواده و فرزندآوری، علاوه بر مزایایی که برای بانوان شاغل در نظر گرفته است؛ برای بارداری آن ها نیز تدابیری اندیشیده؛ تا حتی الامکان اشتغال بانوان مانعی بر سر راه مادری کردن ایشان و بالعکس ایجاد نماید. در این مقاله تلاش می گردد؛ مزایا و حمایت های قانونی زمان بارداری و زایمان بانوان مورد بررسی قرار گیرد.

بارداری و مرخصی زایمان

مدت مرخصی زایمان

در گذشته، مرخصی برای زایمان زنان شاغل 6 ماه در نظر گرفته شده بود؛ اما با تصویب "قانون اصلاح قوانین تنظیم خانواده" مطابق تبصره 2 ماده واحده این قانون، در حال حاضر این مدت به 9 ماه افزایش پیدا کرده است. 

همچنین پس از تصویب این قانون کلیه محدودیت های بیمه ای که براساس تعداد فرزند(در مباحث مربوط به فرزند چهارم و بیشتر، در خصوص مرخصی زایمان و...) برای والدین شاغل یا فرزندان آنان ایجاد شده بود، لغو شد.

در همین خصوص زنانی که شاغل در بخش غیردولتی خصوصی بوده و صندوق بازنشستگی آنها تأمین اجتماعی بوده به موجب دادخواستی، خواستار پرداخت حقوق فوق العاده های ایام مرخصی زایمان افزایش یافته از ۶ ماه به ۹ ماه شده اند و شعب دیوان عدالت اداری در رسیدگی به آن رای وحدت رویه شماره ۲۸۸ الی ۳۰۵ و ۳۰۷ مورخ 31/2/1398 را صادرنمود.

این مرخصی 9 ماهه در مورد فرزندان یک قلو یا دوقلو تفاوتی نمی نماید. توجه داشته باشید که، در ایام بارداری مادر می تواند از مرخصی استعلاجی نیز استفاده نماید و این مرخصی ها از مدت 9 ماه مرخصی استحقاقی او برای زایمان کسر نمی گردد.

بارداذری و مرخصی زایمان

مرخصی زایمان برای زنان شاغل در نظر گرفته شده است؛ پس چنانچه در ایام بارداری فرد باردار ترک کار کند؛ مثلاً استعفا دهد به او تعلق نخواهد گرفت و درصورت عدم استفاده از این مرخصی نیز، قابل ذخیره نخواهد بود.

لازم به ذکر است که، قانونگذار برای حمایت بیشتر از مادران این موضوع را مدنظر قرار داده است که؛ پس از وضع حمل، همسران این بانوان نیز از دو هفته مرخصی اجباری(تشویقی) برخوردار شوند.

حقوق ایام مرخصی زایمان 

این مرخصی، همراه با پرداخت تمام حقوق و فوق ‌العاده‌های مربوطه(همچون پاداش و عیدی) خواهد بود و به کلیه کارگران(افرادی که در بخش خصوصی مشغول به کار هستن) و کارمندان(اشخاصی که در بخش دولتی مشغول به کار هستن) زن تعلق می گیرد و کارمندان می بایست از دستگاه مربوطه و کارگران از سازمان تأمین اجتماعی آن را دریافت دارند.

بنابراین مدت زمان 9 ماه ایام مرخصی زایمان جز سابقه خدمت محسوب شده و در احتساب بازنشستگی خانم موثر می باشد. البته، قطعاً خانم در این مدت نباید شاغل به کار باشد در غیر اینصورت مرخصی او محاسبه نمی شود.

لازم به ذکر است که؛ بانوان شاغل در بخش خصوصی تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی می توانند از این سازمان کمک هزینه بارداری و زایمان نیز دریافت نمایند و بانوان شاغل در بخش دولتی براساس بخشنامه های مربوطه نهاد یا سازمان متبوع بهره مند می گردند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به اپلیکشین حقوقی شهرداد مراجعه نمایید.

  • ۹۹/۰۷/۱۹
  • iran reportaj

بارداذری

مرخصی زایمان

نظرات (۱)

عالی بود ممنون

مقالات زیادی راجب مرخصی زایمان مطالعه کردم که یکی از خوباش همونطور که گفتید مقاله مرخصی زایمان شهرداد بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی