iranreportaj

مجله ی ایران رپورتاژ

iranreportaj

مجله ی ایران رپورتاژ

  • ۰
  • ۰

یکی از مهم ترین مسائلی که باعث تشکیل پرونده های متعدد قضایی در سراسر کشور ما می شود، عدم تنظیم قرارداد یا تنظیم آن به صورت غیر حرفه ای و نادرست است. در نتیجه این موضوع، بسیاری افراد به خاطر درگیر شدن با چنین پرونده هایی اسیر مراحل قانونی در دادگستری ها شده اند و وقت و هزینه بسیاری از آنها تلف شده است.

در نتیجه می توان نتیجه گرفت دانستن اصول تنظیم قرارداد برای هر شخصی ضروری است. البته منظور از قرارداد صرفا یک متنی که توسط اشخاص عادی نوشته شده یا نمونه آن از اینترنت کپی شده باشد نیست. بلکه منظور قراردادی است که توسط وکیل یا کارشناس حقوقی متخصص نوشته شده باشد و تمام جوانب حقوقی و نتیجه های قرارداد در آن مورد توجه قرار گرفته باشد. قراردادی که به این شیوه تنظیم شده باشد، منافع و امنیت حقوقی همه طرف ها را تامین می کند. در ادامه برخی نکات مهم تنظیم قرارداد را با یکدیگر مرور می کنیم.

تنظیم قرارداد

 

شیوه تنظیم قرارداد

تنظیم هر نوع قرارداد پیچیدگی ها و جزییات خاص خود را دارد. نکات بسیاری باید در تنظیم یک قرارداد رعایت شود تا در نهایت نتیجه نامطلوبی حاصل نشود و منافع طرفین تامین شود. بنابراین بهترین کار این است که تنظیم قرارداد خود را به عهده یک وکیل باتجربه بسپارید تا دچار دردسر نشوید. اما با این حال خوب است نکات ضروری تنظیم قرارداد را بدانید.

اختصاص عنوان و قالب مناسب برای قرارداد

عنوان و قالبی که دو طرف برای قرارداد تعیین می کنند هر کدام آثار حقوقی و تعهدات خاص خود را ایجاد می کند. پس بر اساس انتظاراتی که طرفین از قرارداد دارند، لازم است عنوان مناسبی برای قرارداد تعیین کنند. قوانین آمره ای که از توافق افراد جلوگیری می کند و قواعد تکمیلی باید به نحوی که حقوق طرفین را تامین کند مد نظر قرار بگیرد.

طرفین قرارداد

طرفین قرارداد یعنی کسانی که هدف مشترک در موضوع قرارداد دارند و تعهدات آن را قبول می کنند. این افراد باید اهلیت و سمت قانونی برای تنظیم قرارداد داشته باشند. شخصی که قرارداد را امضا می کند می تواند اصیل باشد مانند مدیر شرکت یا از سوی شخص اصیل وکالت داشته باشند. همچنین دلیل مثبت سمت امضا کننده مانند گواهی وکالت باید محرز شود تا موجب باطل شدن قرارداد در آینده نشود. همچنین باید مشخصات کامل طرفین در قرارداد ذکر شود تا در آینده برای ابلاغ های قضایی مشکلی به وجود نیاید.

دیگر عناصر مهم در تنظیم قرارداد

  • موضوع قرارداد
  • مبلغ قرارداد
  • مدت قرارداد
  • شروط ضمن عقد

شروط ضمن عقد یکی از مهمترین بخش های هر قراردادی است. هر قراردادی شروط و توافقاتی دارد که مربوط به تعهدات طرفین یا موضوع قرارداد است. به عنوان مثال یکی از مهم ترین شروط ضمن عقد، ضمانت اجرای تعهدات، مرجع داوری و حقوق هر یک از طرفین در صورت تخلف طرف مقابل است.

تنظیم قرارداد

نتیجه گیری

تنظیم قرارداد دارای نکات مهمی است و متن هر قرارداد خاص نیز دارای جزییات به خصوصی است که وکیل متخصص قرارداد می تواند این جزییات را مورد توجه قرار دهد و از منافع موکل خود در فرآیند تنظیم قرارداد دفاع کند. برای دانستن موضوعات بیشتر درباره قراردادها می توانید به اپلیکیشن شهرداد و بلاگ حقوقی شهرداد مراجعه کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی