iranreportaj

مجله ی ایران رپورتاژ

iranreportaj

مجله ی ایران رپورتاژ

  • ۰
  • ۰

رعایت مبانی حقوقی و قانون مدنی برای شروع، پیشبرد و ادامه فعالیت یک کسب و کار امری ضروری است. به عنوان مثال برای خرید و فروش کالا یا خدمت، آشنایی با مبانی حقوقی قرارداد بیع یا برای فروش ملک باید با مبانی حقوقی تنظیم قرارداد فروش ملک آشنایی کامل داشت. 

قرارداد بیع

فرض کنید شرکت یا کسب و کار شما قصد خرید سهام شرکتی دیگر را دارد یا برعکس شما  به دلایل مختلف از جمله کسب سرمایه قصد فروش بخشی از سهام شرکت خود را دارید. طبیعی است که اولین چیزی که باید به آن توجه داشته باشید مبانی قانونی تنظیم قرارداد فروش سهام است.

از دیگر قراردادهایی که باید برای پیشبرد کسب و کار به آن تسلط کافی داشت، قرارداد پیمانکاری است. چرا که عدم توجه به موارد قانونی این قرارداد میتواند در آینده مشکلات بسیاری برای طرفین قرارداد ایجاد کند. در ادامه به بررسی نکات موجود در هر یک از ای قراردادها و مبانی قانونی آنها خواهیم پرداخت.

به طور کلی قرارداد به‌معنای توافق دو یا چند نفر برای برقراری رابطه تجاری یا غیر تجاری است. در قرارداد طرفین متعهد به انجام تعهداتی می‌شوند که موظف به انجام آن میباشند.

قرارداد بیع متقابل چیست؟

قرارداد بیع یک قرارداد دوطرفه است که یک طرف متعهد می‌شود هزینه تجهیزات و سرمایه گذاری را برای یک پروژه متقبل شود. در این روش علاوه بر جذب سرمایه گذار، از تجهیزات آن نیز استفاده می‌شود.

در این قراردادها در عین حال که می‌توان دانش فنی و تجهیزات لازم را از طریق سرمایه‌‌گذاری خارجی جذب کرد، تمامی هزینه‌­های اولیه تاسیس و بهره‌برداری از پروژه نیز به عهده سرمایه‌‌گذار است.

قرارداد بیع، در حال حاضر در سطح بین‌‌المللی بسیار رایج هستند و می توان از این طریق زمینه رشد کسب و کارها را فراهم نمود. در نتیجه این قراردادها از اهمیت بالایی برای کسب و کارها برخوردار است و باید در مورد مبانی حقوقی آن علاوه بر توجه به قوانین داخلی به قوانین بین الملل نیز توجه نمود.

از مزایای قرارداد بیع این است که این نوع قراردادها در شرایط اقتصادی الان و وجود تحریم ها موجب انتقال سرمایه، تجهیزات و دانش می‌شود که رشد سب و کارهای کشور را موجب می‌شود. 

قراردادهای بیع متقابل برای طرفین آن مزایایی دارد. از مزایای قرارداد بیع میتوان به سهولت بازاریابی و بهره‌‌گیری از فرصت‌های تجاری اشاره کرد که نقش بسیار مهمی در رشد اقتصادی دارد.

قرارداد پیمانکاری

قرارداد پیمانکاری یکی از قراردادهای رایج در کسب و کارها است که در آن یک طرف قرارداد کهکارفرما است انجام کاری را به با شرایط معین و در قبال وجه معین به پیمانکار می سپارد. کسب و کارها برای کارهایی مانند تدارکات کالا، تعمیرات، ساخت و ساز و.... این کار را انجام میدهند.

قرارداد پیمانکاری

از شرایط قرارداد پیمانکاری این است که باید مشخص باشد طرفین قرارداد چه کسانی هستند و رابطه آنها با یکدیگر چگونه است. از موارد دیگری که باید در قرارداد پیمانکاری به آن پرداخته شود، موضوع کار است و اینکه طرفین قرارداد پیمانکاری چه توقعی از یکدیگر دارند. 

شرایط قرارداد پیمانکاری به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شود. شرایط عمومی قرارداد پیمانکاری همان شرایطی هستند که بر تمامی قراردادها حاکم هستند و به محض عقد قرارداد لازم الاجرا می شوند. اما شرایط اختصاصی پیمان مواردی هستند که طرفین قرارداد خود بر اساس شرایط خودشان و به صورت توافقی به قرارداد اضافه میکنند. ذکر این نکته لازم است که شرایط اختصاصی هیچگاه نمی توانند شرایط عمومی پیمان را نقض کنند.

قرارداد فروش سهام

یکی دیگر از قراردادهای مرسوم بین شرکت ها، قرارداد فروش سهام میباشد. شاید بتوان گفت قرارداد فروش سهام از پیچیدگی های زیادی برخوردار است در نتیجه بهترین راه برای انجام مراحل قانونی آن و تنظیم قرارداد فروش سهام سپردن آن به یک وکیل خبره میباشد. 

شرکت ها در دو صورت نیاز به انعقاد قرارداد فروش سهام دارند. اولین حالت در شرایطی است که به دلیل کمبود سرمایه و به منظور افزایش سرمایه قصد فروش سهام شرکت خود را دارند. در حالت دوم شرکتی برای سرمایه گذاری و خریداری سهم شرکتی قرارداد فروش سهام را امضا می‌کند. در هر حالتی تنظیم درست قرارداد فروش سهام از اهمیت بالایی برخوردار است. 

نکته قابل توجه این است که قبل از اقدام به امضا قرارداد خرید سهام، باید صورت های مالی و گزارش بازرس قانونی شرکت توجه کنید تا از وضعیت مالی شرکت (دیون و مطالبات) به طور کامل اطلاع پیدا نمایید.

در نهایت از آنجا که معمولا در قرارداد فروش سهام مبلغ زیادی رد و بدل میشود و اشتباه در طی مراحل قانونی آن می تواند ضرر زیادی به طرفین معامله وارد کند؛ پیشنهاد میکنیم حتما با وکلای با تجربه درباره آن مشورت کنید.

قرارداد فروش ملک

قرارداد فروش ملک چه برای کسب و کارها و چه برای افرادی که قصد خرید خانه دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است. 

قرارداد فروش ملک در دو نوع رسمی و عادی وجود دارد. قرارداد های رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شوند و از اعتبار بالایی برخوردار هستند. این نوع سند، در مراجع قضایی قابل استناد و پیگیری است.

در مقابل، اسناد عادی هستند که خریدار و فروشنده خودشان آن را تنظیم می کنند. این اسناد اعتبار بسیار پایینی دارند و در صورت بروز اختلاف و مشکل، قابل پیگیری در مراجع قضایی نیستند.

انگیزه افراد از انجام این کار، معمولا نپرداختن حق هزینه کمیسیون مشاور املاک می باشد؛ که البته ریسک بالایی دارد.

قرارداد فروش ملک دو نوع رسمی و عادی دارد. به قراردادهایی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شود قرارداد رسمی گفته می‌شود. در مورد قرارداد فروش ملک عادی خریدار و فروشنده خودشان آن را تنظیم میکنند. این اسناد اعتبار بسیار پایینی دارند و در صورت بروز اختلاف و مشکل، قابل پیگیری در مراجع قضایی نیستند.

قرارداد فروش ملک

شرایط عمومی قراردادها:

برای تحقق یک قرارداد شروط اساسی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

قصد و رضایت طرفین

یکی از شرایط در تنظیم قرارداد قصد و رضایت طرفین قرارداد است. ولی طبیعی است که این اراده‌ی باطنی تا زمانی که اعلام نشده و جنبه‌ی بیرونی پیدا نکرده اثر حقوقی ندارد و این اراده باید توسط طرفین معامله اعلام شود.

بدیهی است اگر طرفین معامله در انعقاد قرارداد، قصد و اراده نداشته باشند، قرارداد مورد نظر باطل میباشد.

اهلیت طرفین

در انعقاد هر قراردادی یکی از شروط اصلی صحت معامله، اهلیت طرفین معامله است. طبق قانون طرفین معامله زمانی اهل محسوب می‌شوند که بالغ، عاقل و رشید باشند. معامله با اشخاصی که عاقل، بالغ یا رشید نیستند به‌واسطه‌ی عدم اهلیت باطل است.

مورد معامله

یکی دیگر از شروط قرارداد این است که مورد معامله باید مالیت داشته باشد. به این معنا که مورد معامله باید مشروع، معلوم و معین باشد. همچنین مورد معامله باید قابل نقل و انتقال و قابل تسلیم باشد.

جهت معامله

منظور از جهت معامله، انگیزه طرفین از انعقاد قرارداد است. به عنوان مثال انگیزه فرد خرید خانه برای سکونت است. به طور کلی نیازی نیست در انعقاد قرارداد جهت معامله تصریح شود ولی در صورتی که جهت معامله تصریح شد، حتما باید مشروع باشد. در غیر این صورت معامله باطل اعلام می‌شود.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی انواع قرارداد در بازار کسب و کار پرداختیم. در نهایت باید گفت که همه این قراردادها را فقط با کمک یک وکیل مجرب و دریافت مشاوره حقوقی می‌توان به شکل درست اجرا کرد. ما به شما در این زمینه اپلیکیشن حقوقی شهرداد را معرفی میکنیم چرا که با استفاده از آن میتوانید علاوه بر دسترسی به قوانین قراردادها و نکات مربوط به آن مشاوره حقوقی از وکلای با تجربه دریافت کنید و با وکلای متخصص شهرداد استفاده کنید.

  • ۰۰/۰۲/۲۷
  • iran reportaj

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی